Skip to main content
Blog

Het “Kodakmomentje” bestaat niet

Door 21 november 2019No Comments

Gaat het mis met een onderneming doordat de markt drastisch wijzigt, dan roepen allerlei types direct, dat het bedrijf had liggen slapen en zich niet tijdig had aangepast. Vaak volstrekt ten onrechte.

Het sterkste voorbeeld daarvan vind ik Kodak. Er wordt altijd heel schamper gedaan alsof ze daar niet in de gaten hadden wat de gevolgen van de opkomst van digitale fotografie zou zijn. De werkelijkheid ligt 100% anders. Kodak was één van de aller eersten die een digitale camera uitbracht. Ik kan me het apparaat nog herinneren; ik heb er zelf toen ook naar gekeken en vol bewondering. Desondanks koos ik toen voor een apparaat van Sony. Waarom? Ik denk toch omdat Sony toen de top van de consumentenelektronica was. Daar kon je vol op vertrouwen, terwijl Kodak nauwelijks bekend was op die markt. De makers van klassieke fotoapparaten zoals Canon en Nikon werden ook links en rechts gepasseerd door de echte elektronicajongens als Samsung en Sony. Veel kleine merken zijn helemaal gesneuveld.

Wat leert ons dat verhaal? Dat je tijdig kunt zien wat er verandert in je eigen branche, maar dat de overschakeling naar een heel andere markt nog niet zo makkelijk is. Daar gelden gewoon andere wetten, andere reputaties en andere consumentenvoorkeuren. Je schakelt dus niet zo makkelijk om. Als tennis geen kijkers meer zou trekken, kunnen Nadal en Federer zich wel op golven of autoracen storten, maar de kans dat ze ook daarin de top bereiken is minder dan 0,0001%. Van een voetballer maak je ook geen handballer.

Ik moest daar aan denken nu Google grootschalig games gaat streamen, die je dan gewoon op je telefoon, pc of tv kunt spelen. Dat betekent (nu op hun beurt!) voor Sony en nog veel sterker voor Nintendo en voor de X-box van Microsoft, dat hun businessmodel vervalt. Zij maken namelijk apparatuur om mee te gamen en die is niet meer nodig. Ook hier weer: Sony was tijden terug al zo vooruitziend om in films en games te investeren, maar streamen is weer een heel ander tak van sport en daar blinken Google, Netflix en Amazon in uit. Dat wordt dus een zwaar parcours en voor Nintendo en de X-box al helemaal.

Kortom, soms komt er iets nieuws op de markt en wel vanuit een hoek waar je gewoon niet mee kunt concurreren vanwege marktposities, kapitaal of techniek. In mijn mkb-praktijk van bedrijfssaneringen en faillissementen stuitte ik op genoeg kleinere gevallen en steeds weer met de verwijten van buitenstaanders: “hoe stom en blind zo’n bedrijf was”. Lekker makkelijk en goedkoop, achteraf (en dat vooral vaak door types die zelf nooit ondernomen hebben).

De werkelijkheid is dus heel wat complexer en zwaarder, zelfs voor giganten als Kodak, Sony en Microsoft. Dus graag iets meer begrip voor de mkb’er die heel veel zelf moet doen…………………..

Charles Lückers

Lückers BedrijfsAdvocaten / Legal Shares / AdvoCasso