Hoe gek kun je het als bank maken?!

Het zou zo mooi zijn geweest als ik hier had kunnen schrijven over de door de banken beloofde positieve opstelling in deze crisis. Zoals bij het uitbreken van corona door de banken werd beloofd: “in de vorige crisis waren ze het probleem, nu zouden ze deel van de oplossing zijn“. Mooi dat men eindelijk toegeeft een heel slechte rol te hebben gespeeld in de vorige crisis (waarom moest dat zo lang duren?). 

Waar die verbetering dan eigenlijk in zit, ontgaat mij totaal. Hypotheken worden afgeknepen en bedrijven al helemaal als het gaat om nieuwe kredietaanvragen. Alleen bestaande kredieten mogen wat oplopen en het liefst dan nog met staatssteun.

Je zou verwachten dat de banken dan op zijn minst alle energie zouden steken in het verbeteren van hun werkwijze, de controle van dossiers en het kennen van hun klanten, maar helaas. Beter gezegd: er wordt wel heel erg veel menselijke energie in gestoken, maar waarschijnlijk vooral om de overheid te laten zien hoe hard men zijn best doet. Voor de klant van de bank levert het vooral ellende op. Probeer maar eens een bankrekening te openen voor een bedrijf met meer dan twee aandeelhouders, hoe solide die ook zijn en hoeveel tientallen jaren zij ook al klant bij de bank zijn!

Heel wrang dat we de laatste weken weer in de media hebben kunnen lezen hoe dubieuze Russen (en zij niet alleen) miljarden via Nederlandse banken kunnen laten lopen, zonder hier te wonen of een bedrijf te hebben. Dat gaat je als MKB’er dus niet lukken, nog voor geen euro.

Ik heb het afgelopen jaar meermalen moeten vechten voor MKB’ers die om niets dreigden hun bankrekening te verliezen (en krijg dan maar eens ergens anders een nieuwe!). Ook heb ik telkens banken moeten uitleggen  dat er echt niets aan de hand was en dat vaak voor ondernemers die al tientallen jaren bij dezelfde bank bankierden en niets veranderd hadden. Ik stuit daarbij vaak op veel onkunde die dan op de klant wordt afgewenteld. Laatst schreef een bank mij: “wie hebben niet kunnen vaststellen dat uw cliënt niet in strijd met de wet handelt en de bank is ook niet bevoegd om voor die wet een ontheffing te geven….” 

Probleem opgelost, zou je denken. Maar nee, voor de bank was dat reden om nog draconischere eisen te stellen en de ondernemer gigantisch op kosten te jagen.

Dit is niets meer dan windowdressing richting de overheid: “kijk eens hoe we ons best doen“.

Helaas gaat het weer over de rug van het MKB en weer worden de grote gevallen genegeerd (bewust??).

Ik eindig daarom met een van mijn oudste stokpaardjes: als de banken niet alle goede accountmanagers en lokale directeuren ontslagen hadden, dan kenden ze hun klanten en was al deze poespas niet nodig…….

Charles Lückers,

Financieel advocaat 

www.luckers.nl 

www.advocasso.nl

www.legalshares.nl