Ik heb mijn Tesla verkocht (en ga weer dieselen; de schuld is Elon Musk)

    Vijf jaar geleden behoorde ik tot de trotse eerste 25 Tesla rijders in Nederland. Mijn bewondering voor Elon Musk was grenzeloos: de eerste echte nieuwe auto sinds de T-Ford (en zelfs revolutionairder dan die in zijn tijd was). Alleen al die dubbele iPad met even grote Google Maps in plaats van zo’n stom Nokia C5 schermpje en jaren ‘80 draaiknop van die conservatieve Duitsers (en nu nog!). Dit was een computer op wielen en consequent ook zo opgebouwd. Enthousiast was ik over het e-commerce businessmodel en alle kunstmatige intelligentie (AI) waardoor zelfstandig rijden voor een Tesla toen al kon.

    Alleen……: wat gaat Musk nu als een idioot te keer en hoe jammer dat er niemand is die hem corrigeert! Naar mijn inschatting ligt inmiddels de kans dat Tesla failliet gaat op meer dan 50% en wellicht al heel snel. Ik wacht dat niet af, want je wilt niet afhankelijk zijn van een rijdend stuk software als die elk moment uit kan vallen.

    Als een dom en zwak iemand de controle verliest over wat hij doet, dan vallen de gevolgen vaak nog wel mee. Niet echter bij een super gedreven genie als Elon Musk en al helemaal niet wanneer die totaal niet gecorrigeerd wordt door zijn omgeving (commissarissen vooral). Hij heeft overal vriendjes en blinde bewonderaars om zich heen verzameld en dat is wellicht nog de stomste zet ooit van hem.

    Als financieel- en ondernemingsadvocaat kan ik natuurlijk niet nalaten die bevriende commissarissen hier ook een veeg uit de pan te geven en daarmee iedereen te waarschuwen in zo’n situatie: toezichthouders en commissarissen dienen onafhankelijk en sterk te zijn en anders zijn ze even aansprakelijk als diegene die ze niet in toom gehouden hebben. Of die nou Elon Musk heet of niet! Of juist bij iemand als hij, immers zullen bij hem de gevolgen heel wat heftiger zijn.

    Daar laat ik het in alle teleurstelling nu bij. Alleen dat van “dat dieselen” zal maar heel tijdelijk zijn, want er komen heel wat schitterende elektrische auto’s aan en elektrisch rijden zal ik hooguit ooit inruilen voor een auto op waterstof of nog beter. Ik ga niet mee kwalmen.

    Charles Lückers:
    www.luckers.nl / www.advocasso.nl / www.legalshares.nl / www.addebt.nl