Skip to main content
Blog

Bank, techniek en mens

Door 10 april 2017maart 16th, 2020No Comments

Mijn pleidooi van vorige week voor een bankmodel waarbij een goede menselijke bezetting het positieve verschil maakt, heeft een recordaantal ondersteuningen opgeleverd. Met name vond bijval, dat ICT heel goed bruikbaar is om bedrijven klantvriendelijker te maken, in plaats van het tegendeel.

Velen deelden ook mijn onbegrip over het feit dat banken (en bijvoorbeeld ook overheid) weliswaar over moderne technieken beschikken op basis waarvan direct gehandeld en gecommuniceerd zou kunnen worden, maar in plaats daarvan beslissings- en verwerkingsprocessen van dagen en zelfs weken blijven hanteren. Als je de kosten wilt reduceren is het eerste dat je doet elke beslissing direct uit te voeren en niet nog eens in twee of drie andere handen te leggen. Voor de klant is het ook heel wat inzichtelijker wanneer hij weet puur met een computer te maken te hebben, dan wel met een klassiek administratief bedrijf. Nieuwkomers als KNAB en Bunq Bank hebben dat heel efficiënt geregeld. Dat zijn puur digitale banken en hebben hun systemen daar ook volledig op ingericht. De traditionele banken hinken wat dat betreft op twee benen.

De banken begrijp ik al helemaal niet daar binnenkort ze hun betaalsystemen moeten openstellen voor buitenstaanders. De Apple ‘s, IBM ’s, Google ’s en Facebook ’s van deze wereld hebben al een bankvergunning. In de wat verdere toekomst dreigt blockchain het speelveld al helemaal om te gooien. Als ik bank was zou ik mij op  die nieuwe concurrenten voorbereiden door nu alles er aan te doen om goodwill en klantentrouw te creëren.

Banken vertrouwen echter blijkbaar nog altijd op hun historisch verdomd sterke positie: ze hebben een fors klantenbestand, hun systemen zijn betrouwbaar en ze zijn bij uitstek deskundig. Die zie ik ook wel en ik ga ook zeker niet mee in alle kritiek op het betalingsverkeer. Ik vind het een fantastisch systeem, met veel gemak en efficiency, in ruil voor een heel bescheiden bedrag. Stel je voor dat we echt nog alles contant zouden moeten doen?! Wat mij betreft scoren de banken op dit punt dan ook een ruime 8, misschien wel een 9. Alleen kun je om te concurreren met nieuwe spelers binnenkort echt niet met minder dan een 10 er komen…..

Charles Lückers

 

Charles Lückers, advocaat, gespecialiseerd in ondernemings- financieel en faillissementsrecht.

 

www.luckers.nl

www.advocasso.nl

www.legalshares.nl

info@luckers.nl