Skip to main content
Blog

Debiteurenbeheer is vervelend………. (of niet?)

Door 7 juni 2013oktober 22nd, 2018No Comments

Het nabellen van debiteuren bij te lang openstaande facturen is een vervelend karweitje. Dat geldt zeker wanneer men de klant goed kent. Mensen die ook een commerciële band hebben met de debiteur, valt het helemaal moeilijk om “lastig te doen tegen een klant”. We weten allemaal hoe dat werkt en schuiven dat soort telefoontjes en brieven liever voor ons uit, waardoor het meerdere malen terugkomt op het buro.

Het gevolg: negatieve energie en oplopende debiteurenstanden en een verhoogd risico op niet betaling. De oplossing: vaste procedures hanteren, ongeacht welke klant het is. Bijvoorbeeld: na drie weken een herinneringse-mail, na vijf weken bellen, na zeven weken een e-mail of brief dat men bij niet betaling de zaak na een week uit handen zal geven en na acht weken dat ook daadwerkelijk doen en een vast incassobedrijf een vriendelijke toch besliste waarschuwing laten sturen en de procedure vervolgens zo nodig daar strak verder te laten rollen. Per bedrijf en/of branche kunnen die termijnen korter of langer zijn en soms ook wel per (grote) klant, maar er moet wel altijd één systeem zijn. Als dat automatisch wordt toegepast kan ook geen enkele klant zich daarover beklagen. Klanten weten ook graag waar ze aan toe zijn bij u en het bespaart u heel wat tijd en negatieve energie.

Heerlen / Maastricht,

Advocasso

Esther Loffeld / Charles Lückers