Skip to main content
Blog

ABN niet blij, ik wel

Door 11 september 2015oktober 22nd, 2018No Comments

In mijn vorige column schreef ik, dat ABN Amro weliswaar over goede accountmanagers en directie in Limburg beschikt, maar dat ik het betreurde dat ze de zakelijke markt hier vanuit Eindhoven menen te kunnen bedienen.

Daarop werd ik door ABN op de vingers getikt, dat er wel degelijk een volwaardig kantoor is voor de zakelijke markt in Limburg en wel in Roermond. Nog beter: daar zouden directie, accountmanagers en Bijzonder Beheer-medewerkers aan een lange tafel bij elkaar zitten, met kruisbestuiving als groot voordeel. Alleen het Servicecenter en veel andere diensten zitten in Eindhoven en verwarrend is dat de accountmanagers een 040-nummer op hun visitekaartje hebben staan. Jammer vooral is, dat blijkbaar zo weinig bekend is bij klanten van ABN-Amro hoe de zaak georganiseerd is en hoe dichtbij ze zitten (alhoewel nog altijd niet zo dicht op de markt als ING en vooral Rabo).

Heel goed om te horen was vooral, dat de Bijzonder Beheer-medewerkers gewoon aan tafel zitten bij de accountmanagers en zich niet hebben teruggetrokken in een ivoren toren in Amsterdam. Dat gebeurde vroeger wel, met als levensgroot nadeel een veel te grote afstand tot de klant. Sterker nog: aldaar was geen enkel gevoel meer bespeurbaar dat men met klanten te maken had. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe goed het Rabobank-model is, waarbij Bijzonder Beheer in de lokale kantoren is geïntegreerd. Gelukkig is dat bij ABN Amro nu ook het geval, zij het niet lokaal maar regionaal. Heel goed is in ieder geval dat de Bijzonder Beheer medewerkers daar tussen de accountmanagers en regionale directie in zitten: we mogen verwachten dat dit hen dichter bij de klant houdt.

Ik ben daar in ieder geval blij mee en hopelijk ABN hiermee nu ook!

Charles Lückers

 

Charles Lückers is advocaat, gespecialiseerd in ondernemingen en instellingen, vooral daarvan het bestuur, kapitaal, financiering, jaarrekening en (bescherming tegen) faillissementen. Dit omvat met name doorstarts, bedrijfssaneringen, problemen met banken en bedrijfsovernames. Hij schrijft deze columns op persoonlijke titel en roept lezers met afwijkende of aanvullende opvattingen op te reageren op charles@luckers.nl