Skip to main content
Blog

Faillissementen en onterechte verwijten

Door 4 juni 2013oktober 22nd, 2018No Comments

In vrijwel alle commentaar op het faillissement van de Free Record Shop wordt het verwijt gemaakt, dat de directie niet snel genoeg met de tijd was meegegaan, of anders gezegd: niet goed zou hebben ingespeeld op het internet. Het komt mij voor dat dit verwijt wel erg makkelijk wordt gemaakt. Door gewijzigde consumentenvoorkeuren, nieuwe technieken of producten kan een hele bedrijfstak overbodig worden, zoals muziekwinkels. Dat winkelbedrijf heeft dan wel geïnvesteerd in een bepaald soort organisatie, inventaris, specifiek opgeleid personeel, langjarige huurcontracten enz. Overnames (goodwill), research en productontwikkeling moeten nog worden terugverdiend. Daarom kun je als ondernemer vaak niet op korte termijn omschakelen naar een geheel nieuw bedrijfsmodel.

Kodak had miljarden geïnvesteerd in research en machines voor het ontwikkelen van fotorolletjes. Als daar opeens geen behoefte meer aan bestaat door de opkomst van digitale fotografie, moeten die uitgaven wel nog altijd terugverdiend worden. Digitale fotocamera’s maken, of digitaal muziek verkopen via formules als iTunes of Spotify, vergt ook heel andere kwaliteiten, knowhow en bedrijfsstructuren dan voor de oude producten nodig was. Kodak had ook kunnen besluiten om fotocamera’s te gaan maken en verkopen (hetgeen ze ook geprobeerd hebben), maar daarin legden ze het gewoon af tegen (op die markt!) gevestigde elektronicagiganten zoals Canon en Sony.

Tot slot moet er ook nog maar het geld zijn voor de omschakeling naar een heel nieuw bedrijfsmodel, zeker als men al enkele slechte jaren heeft doorgemaakt.

Iets meer begrip voor deze problemen zou op zijn plaats zijn; verwijten maken is wel heel makkelijk!

Heerlen / Maastricht,

Lückers Bedrijfsadvocaten

mr Charles Lückers