Skip to main content
Blog

Hoe moet je de sanering van een bedrijf niet aanpakken? (wel zoals Blokker, maar niet de V&D-methode dus!)

Door 17 februari 2015oktober 22nd, 2018No Comments

Hoe meer de schuld van problemen in je bedrijf bij jezelf ligt, des te meer zul je zelf in een oplossing moeten investeren en des te meer zul je begrip moeten kweken als je offers vraagt aan leveranciers, financiers, werknemers of verhuurders. Dat betekent dus dat je niet die partijen overvalt met eenzijdige eisen en daarbij ze nauwelijks iets biedt. V&D ging wel zo lomp met personeel en verhuurders om en betaalt daar een hoge prijs voor. Niet alleen moeten de aandeelhouders van V&D nu geen 20 maar 60 miljoen euro op tafel leggen, maar men moet aan de verhuurders ook de mooiste vierkante meters teruggeven. Met het personeel komt het op deze wijze ook niet echt goed en door een algehele loonkorting jaag je vooral je beste mensen weg. Dan deed Blokker het heel wat slimmer door te snijden in het aantal personeelsleden, na de lonen dit jaar nog juist wat verhoogd te hebben. Zó houd je in ieder geval wel je beste mensen.

Wat Blokker ook veel beter deed, was direct een plan ontwikkelen om het bedrijf weer winstgevender te maken, inclusief flinke eigen investeringen daarin. Zo’n plan missen we bij V&D helemaal en het gevaar is dan ook groot dat V&D alleen maar tijd heeft gewonnen. Daarnaast lijkt het er sterk op, dat de banken een fiks lager bedrag financieren dan voorheen. Ook naar de banken toe heeft V&D het blijkbaar niet erg slim gespeeld. Je moet er bij een sanering altijd voor zorgen dat de bank in ieder geval niet het krediet kan verlagen, want dan wordt het dweilen met de kraan open. Banken trekken nu immers kredieten in als je ze het hardst nodig hebt, iets dat vanuit het oogpunt van de bank overigens helemaal niet zo onlogisch is. Je zult je daar vooraf dus wel tegen moeten wapenen. Hoe dat moet, ga ik hier echter niet verklappen: bankiers: lezen deze columns ook. Dat klinkt misschien wat flauw, maar dat valt wel mee; al is het maar omdat elk geval toch weer anders ligt.

De belangrijkste les uit het V&D-verhaal blijft, dat het altijd eerst en vooral van jezelf moet komen en dat eenzijdige eisen en verwijten aan anderen averechts werken.

Charles Lückers

Charles Lückers is advocaat, gespecialiseerd in ondernemingen en instellingen, vooral daarvan het bestuur, kapitaal, financiering, jaarrekening en (bescherming tegen) faillissementen. Dit omvat met name doorstarts, bedrijfssaneringen, problemen met banken en bedrijfsovernames. Hij schrijft deze columns op persoonlijke titel en roept lezers met afwijkende of aanvullende opvattingen op te reageren op charles@luckers.nl