Skip to main content
Blog

Ruzie maken, zonder ruzie te krijgen

Door 16 maart 2016oktober 22nd, 2018No Comments

Ik weet het: ik ben zelf vaak voor een Limburger al erg direct. Het zal zijn dat ik in Amsterdam ben opgeleid en me daar ook zo thuis voelde: gewoon zeggen waar het op staat en er niet om heen draaien. Wat dat betreft houd ik ook van de Rotterdamse aanpak: no-nonsens en recht op het doel af. Bevrijd van onze zuidelijke neiging om de boodschapper de schuld te geven, wellicht ook vaak met de bedoeling om niets aan de kern van de zaak zelf te hoeven veranderen.

Als je boodschap en boodschapper gescheiden kunt zien, kan ieder gewoon zeggen waar het volgens hem op staat en vervolgens gezamenlijk en met respect voor elkaars standpunten tot een oplossing komen. Daarbij kun je dan echt wel zeggen waar het op staat, zonder dat jij zelf of de ander kwaad hoeft te worden. Een ervaren collega drukte het ooit eens in een gesprek met mij heel fraai uit, als dat advocatuur de kunst is om ruzie te maken, zonder ruzie te krijgen! Daar zit heel veel moois in en met name dat je de strijd nooit moet schuwen, maar ook dat je dat als deelnemer niet persoonlijk moet opvatten.

Wat dat betreft was het een verademing om kort geleden in strijdperk te mogen treden het hoofdkantoor van een van onze grote banken in Utrecht en daar een hoofd kredietbeheer tegenover met te krijgen die een rasechte Rotterdammer bleek te zijn. Ik had drie uur voor het gesprek ingeschat en met beperkte kans op resultaat. Ik stond echter al na 37 minuten buiten en met een wederzijds optimaal resultaat. Tien minuten was gesproken over wie wie was en hoe we tegen zaken doen aankeken. Tien minuten gaf de een aan wat hij wel of niet goed vond aan het optreden van de ander, alsmede tien minuten andersom en we hadden vijf minuten nodig om te bepalen wat voor beiden acceptabel was een hoe we verder konden gaan. De laatste twee minuten waren om de koffie op te drinken. Zo kan het ook!

 

Charles Lückers

 

Charles Lückers is advocaat, gespecialiseerd in ondernemingen, vooral daarvan het bestuur, kapitaal, financiering, jaarrekening en (bescherming tegen) faillissementen. Dit omvat met name doorstarts, bedrijfssaneringen, problemen met banken en bedrijfsovernames. Hij schrijft deze columns op persoonlijke titel en roept lezers met afwijkende of aanvullende opvattingen op te reageren op charles@luckers.nl