“Het redden van bedrijven”

Mijn soort advocatenpraktijk (maar ook zeker AdvoCasso) maakt mij tot thermometer van het bedrijfsleven: is het gezond of niet?

Na mij enkele jaren vooral met nieuwe specifieke zaken als e-commerce en blockchain, maar ook algemener met bedrijfsgroei en bedrijfsovernames, te hebben kunnen bezighouden, krijg ik nu weer steeds meer bedrijven in moeilijkheden. De stijging van het aantal faillissementen is daar ook een graadmeter voor, maar dat viel ook nog wel sterk te wijten aan de massa die de afgelopen vijf jaar ging ondernemen, zonder echt ondernemer te zijn. Nu gaan echter ook steeds meer goede ondernemers er aan en dat echt niet alleen vanwege corona, stikstof en PFAS, ook al speelt dat zeker mee. Het “redden van bedrijven” is dus weer hot.

Nu vind ik die term “redden” erg overdreven: “saneren” dekt de lading veel meer, maar klinkt minder sexy. Populair maak je je er vaak ook niet mee. Evenals een chirurg moet je soms hard snijden om de patiënt niet te laten overlijden.

Dat moet ik dan doen, want de ondernemer en de accountant moeten later door met de bank, belastingdienst en leveranciers. Iemand moet de kwade boodschap dus durven verkondigen en naar goed Limburgse traditie is de boodschapper ook nog eens de schuldige. Dat betekent dus de boeman durven zijn, soms ronduit het breekijzer en vaak de kop van jut. 

Tsja had ik maar een ander vak moeten leren………….

Charles Lückers,
financieel advocaat

www.luckers.nl  / advocasso.nl / legalshares.nl