Procederen is voor een ondernemer altijd weer een flinke kostenpost, het vreet tijd en vooral ook levert het negatieve energie op: energie die beter positief aan het echte ondernemen besteed kan worden. Bij AdvoCasso en Lückers BedrijfsAdvocaten hebben we de absolute intentie om zo min mogelijk te procederen en dat lukt ons ook.
Veel mensen denken dat je dat alleen maar bereikt door heel zacht te zijn en alles halfslachtig te regelen. Het tegendeel is echter waar. Om dat aan te tonen grijp ik graag nog eens terug naar de recente faillissementen van Perry Sport en MS mode. In beide gevallen harkten de banken de volle winkelverkoopopbrengsten naar zich toe, dit terwijl de curator het personeel moest betalen, de huur, energie en btw en er dus zelfs zwaar op achteruit ging. De bank kon dat doen doordat ze het pandrecht had op de winkelvoorraden, maar dit zover door te voeren leverde ronduit misbruik van recht op.
De curator in het faillissement van Perry Sport ging daartegen in door het aloude traject af te leggen van een kort geding. Dat leidde uiteindelijk tot een regeling, maar met veel kosten en wekenlang tijdsverlies, gedurende welke tijd de bank door kon blijven gaan met alle geld op te slorpen.
Wat deed echter de curator in het faillissement van MS mode: die zei heel eenvoudig na enkele dagen tegen de bank, dat wanneer de bank geen redelijke vergoeding zou betalen hij de deuren van de winkels zou sluiten. Binnen enkele uren was de bank overstag en kwam het tot een voor de curator gunstige regeling.
De bank kon ook niet anders, want een trui van normaal €100,00 levert in de faillissementsverkoop €70,00 op en als daarvan de helft naar de bank gaat is dat nog altijd €35,00. Als echter de winkels gesloten zijn, kan de bank niets anders doen dan op eigen kosten alle winkels leeghalen, de goederen ergens anders naartoe brengen, sorteren en vervolgens aan een opkoper of via een veiling te gelde maken. In dat geval levert zo’n trui de bank na aftrek van kosten nog hooguit €5,00 tot €10,00 op en vaak minder!
Je moet als advocaat of curator natuurlijk goed inschatten of het sluiten van de winkeldeuren wel mag. Het verhaal maakt echter duidelijk, dat wie dat spel beheerst, als advocaat heel veel tijd en geld kan besparen en vaak ook nog een veel beter resultaat haalt dan in een procedure, die trouwens ook meestal op een regeling uitloopt. Zo zie je, dat niet-procederen juist vaak een veel hardere weg is en er dus niets slaps of toegevends aan is!
Charles Lückers
(volg mij op Twitter: @LuckersBA)
www.luckers.nl
Charles Lückers is advocaat voor ondernemers, vooral daarvan het bestuur, kapitaal, financiering, jaarrekening en (bescherming tegen) faillissementen. Dit omvat met name doorstarts, bedrijfssaneringen, problemen met banken en bedrijfsovernames. Hij schrijft deze columns op persoonlijke titelen roept lezers met afwijkende of aanvullende opvattingen op te reageren op charles@luckers.nl